Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

onsdag 27 juni 2012

Trädgårdshistorik

Tänkte visa er några gamla bilder från mitt föräldrahem.
Nu när jag tittar igenom dessa bilderna inser jag var mitt trädgårdsintresse kommer från. Min pappa. Men då, när jag bodde hemma, var jag inte ett dugg intresserad av trädgården! Men min pappas intresse för trädgård vaknade någon gång strax innan jag flyttade hemifrån. Huset är sålt sedan länge, så dessa bilderna är ca 10-14 år gamla.
Min pappa byggde huset 1972.
Nu känns det rätt så modernt igen med franska dörrar ut från huset, indragen uteplats, pelare, vikdörrar, rumsindelning, sten och trä i kombination.
Längst upp i oskärpa skymtar vårdträdet, en Metasequoia som planterades 1972.
 

Uteplatsen är helt indragen under taket. Ena halvan har vikdörrar och andra halvan är helt öppen. När jag var liten var hela uteplatsen belagd med beige Höganäsklinker. Tror faktiskt att den ligger kvar under trädäcket. Pappa byggde det ovanpå, när klinkern hade skadats lite för mycket och inte gick att laga.
 
 
Men titta vad jag hittade: En bild från 1976. Det är brossan och jag som sitter på uteplatsen. Här ser man den beige Höganäsklinkern. Snyggt som attans var det. Ser ni vår lilla fågel i buren? Och solstolarna minns jag. De var härliga. Lägg även märke till röret vid ena pelaren. Vi hade en ute-eldstad i keramik.
Frilandshibiskus m m. Den blå keramikpallen står nu inne i vårt hus, det är en Gustav Kraitz från 60-talet. Den stod i vår trädgård under hela min uppväxt och nu är den mina barns favoritplats här hemma. De brukar sitta på den och spegla sig (den står framför en golvspegel).

Gamla Bilder, så tyvärr lite dåliga färger.
Ett Hybrid Gullregn, Bambu, Clematis, Magnolia, Plymspirea etc. Och så röd Ölandssten.





7 kommentarer:

  1. Visst känner man sig som hemma! Påminner mycket om mitt eget föräldrahem, teglet, färgerna. Vad snyggt det måste ha varit med Höganäsklinkern!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Modernt och retro på smama gång! Förstår varifrån du fått ditt intresse ifrån. Kul att se!
    /Milli

    SvaraRadera
  3. Så underbart att växa upp i ett så fint och vackert hus, för att inte tala om trädgården!
    Busade ni så din pappa blev arg för att ni förstörde något någon gång, eller var ni vansinnigt väluppfostrade!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej när vi var små var ju trädgården inte så avancerad. Så vi fick busa och leka så mycket vi ville. Jag var nog en 16 år gammal när pappa fick sin stora "trädgårdsknäpp" och blev frälst i trädgårdar ;-)

      Kram, Eira

      Radera
  4. Så trevligt att du delar med dig av din barndoms trädgård... Man formas mer av sin uppväxt än vad man anar. Ett, tu, tre så är man liksom tillbaka i "sig själv" igen som vuxen och onekligen har man sina referenspunkter grundgjutna i tidig ålder.

    Vackert hus med modern och skön lounge, fast så hette det ju inte då, och vacker trädgård.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant så sant. Pappa är (pensionerad nu) konstnär (keramiker) och trädgårdsfrälst. Jag är AD (Art Director), konstnär och trädgårdsdesigner... Så jag har ju inte tagit ett så stort kliv hehe...

      Kram

      Radera