torsdagen den 18:e oktober 2012

På trendspaning för Västragård på Elmia Garden mässan

Idag var jag på trendspaning på Elmia-mässan för Västragård i Varalöv (länk).
Eftersom jag gillar färg och lite flärd i trädgården var det just det jag spanade efter. Och naturligtvis efter nya trender och nya idéer.
Det här dukade bordet fångade genast mitt öga. Det var Mäster Grön som hade gjort den här fantastiskt färgstarka kompositionen. Takkronan i form av en boll gjord av Höstglöd är ju hur läcker som helst.
 
Hos en Holländsk grossist hittade jag den här fantastiskt färgstarka Lönnen, en Acer Crimson Sentry in Cont. Det är alltså ingen höstfärg, den har den här bladfärgen.

Cattis och jag får ofta frågan om hur man gör en stor kal uteplats lite mysigare. Här är en enkel och snabb lösning. Plantera träd, t ex Björk i STORA lådor. Gärna två stycken. Sen är det bara att möbler runtomkring dessa. Matbord vid den ena sidan och så soffgrupp på andra sidan. Så enkelt kan det vara. Man behöver oftast inte göra om hela uteplatsen, ibland räcker det med stora härliga avdelare. 
En trendspaning är att Barrväxterna är tillbaks från 70-talet. Det visades mycket barrväxter och vi har sett det på andra håll med. Så gräv inte bort alla du har, spara några så är du helt rätt ute (inne).

Mitt pris för snyggaste montern gick till Bosson. Hösten hade flyttat in på Elmiamässan och montern var vacker med alla sina vissna löv och gjutjärnsprodukter. 
Ett stort växthus med uppmurad grund hos Bosson. Lägg märke till drivhusbänken med fönster framför växthuset. Vinklat såklart så att solens första strålar lätt fångas upp på våren.

Hmmm... Om man skulle ta och kliva in...

Ja se där. Snyggt här inne med.

Kolla in palmen. En Dadelpalm? Vackert pynt. Nämen om jag bara tar och köper hela växthuset med inredningen och allt så hade allt varit klart. Jag hade haft det snyggaste växthuset i hela Mariastaden.


Det härliga med mässor är att man får uppleva lite sommar igen, trots att det är höstväder utomhus. Pelargonerna blommar och spotlight ger nästan solljus.

Gjutjärn är ju bara så snyggt i en trädgård. Det blir liksom aldrig riktigt ute.

Min stora favorit Ekeby presenterade ett punka-fritt däck i knalligt gult. Mitt ha-begär kom fram direkt! Ett sådant vill jag ha till vår slitna gamla Ekeby. Inte för att det skulle vara så här rent och snyggt så länge men jag skulle bli lite gladare när jag körde runt med allt trädgårdsjox.

Ekeby hade även en fin "rullebör" (Skottkärra för er icke-skånska läsare) för damerna i knallig cerise. Jag gillar färg. Fast hade jag ägt den här hade jag inte velat repa den, så jag behåller nog min gamla slitna gröna Ekeby-kärra (fast med gult hjul då).

Leucothoe Axillaris 'Curly Red' är en vintergrön liten buske som får härligt röda blad på hösten. Den tillhör ljungväxterna så den vill ha sur jord och absolut ingen kalk. Zon 1-2.
Den vill jag också ha. Många!!!!

Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund har alltid kul saker. Roliga färgglada vattenkannor i härligt bulliga former.

Mmmmm... Sommar. Margueriter! Vitt och svart-trenden håller i sig. Sedan 2009 har trenden med svarta krukor varit här och.... Den verkar hålla i sig.

På spaning efter färg hittade jag den här lilla bagen.
Annars var det ont om färg faktiskt. Trenden med betong, svart, vitt och rostig plåt har bitit sig fast alldeles för hårt här i Sverige enligt mitt tycke. På kontinenten och i USA ser man mycket mer färg.

En rostig piedestal med dito fat.

Snyggaste displayen var den här. Läckert och snygga kontraster.

Splendor Plant visade upp mycket kul, bl a sina underbara Hortensior "Endless Summer" som ju blommar på både årsskott och fjolårsskott. Twist n Shout är det här.

Svarta växter eller växter med mörka blad är en trend som även den håller i sig. Och det med rätta, det är så snyggt att kombinera växter med olika bladfärg. Allt behöver inte blomma för att vara snyggt. Svarta blad, limegröna blad och mörkgröna blad ihop blir hur läckert som helst.
Här är en härlig Strobilanthes Brunetthy.

Svart och grått var det ja....

Blomsterfrämjandet visade Tulpaner i mängder. Mmmm... Längtar efter frasandet...

Företaget Two Faces har läckra prylar. Och allt är så gediget.
Här är det ägg i plåt. De här låter nog Skatorna på vår gata bli. Annars försöker de sno allt som ser det minsta ut som ägg.

De hade den här läckra eldkorgen.

Snygg ljuskrona för t ex ett uterum eller växthus.

De hade definitivt mässans snyggaste golv. WOW! Om jag ska ha ett växthus/Orangeri någon gång ska jag ha exakt detta golvet.

Och kolla in de här pallarna som Two Faces hade.

Här ser ni dem i sitt sammanhang. Snyggt bord, snygga pallar och urläckert golv.

Och för er som har tagit er så här långt i det här monstruösa inlägget, kommer här en kul anekdot:

Jag åkte upp till mässan tillsammans med Västragård i Varalöv, som deras "trendspanare". Jonas som körde, upptäckte mitt i småländska skogarna att han "började få ont om diesel" i bilen... Jag kastade ett getöga på mätaren som sa: 8 km till tom tank... "Ehhh, finns det någon mack här?" frågade jag så där diskret.
"Det kommer nog någon snart" sa Jonas... Vi körde ett tag till. Det ska tilläggas att vi körde på E4:an där det är 2-fil-1-fil. Dvs. När det blir 1-fil är det mittvajer och INGEN vägren.
När det var nere på 2 km kvar och ingen bensinmack i sikte – bara barrträd – tog min rädsla övre och jag vrålade ut: "KÖR AV MOTORVÄGEN NU!"
Jonas är en klok man som när han hör en hysterik kvinna gasta, gör som hon säger.

Så när vi svängt av var vi plötsligt på en liten landsväg mitt i ingenstans med skog runtomkring och mätaren sa 1 km till tom tank. Vi visste att vi hade en stad 1 mil längre fram, men dit var det ju ingen chans att vi skulle nå. Men vi körde en bit, mätaren visade 0 km och då vrålade Jonas exalterat: "kolla en bondgård...."

... Och jo... Ägaren till bondgården hade minsann Diesel som de kunde skänka till de tokiga Skåningarna som inte hade tankat i tid. De fick bara plugga i lite ström och andra sladdar och bubbel bubbel bubbel rann det ner 6 liter diesel i bilen och vi kunde ta oss till närmsta stad och tanka... Och sen vidare till Elmia Garden...
DET kallar jag spänning.

4 kommentarer:

  1. Tack för en spännande dag, på alla sätt och vis.
    Det är alltid kul att spendera tid med likasinnade.
    Kanon fina bilder, nu väntar jag på leverans av mina Platanus.

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151039534885927&set=a.10151024284135927.411735.717860926&type=1&theater

    SvaraRadera
  2. Det är alltid så roligt att se nya trender på mässorna,alla tokiga, roliga, härliga ideer som kan förgylla våra trädgårdar i framtiden.Jag tittar in på er blogg regelbundet och har ofta försökt lägga in en kommentar men det kommer alltid upp en fånig skylt som säger"Oops, ett fel har uppstått". Nu hoppas jag att det går den här gången, ville bara tacka för alla trevliga inlägg. Gillade speciellt inläggen från England./Titti

    SvaraRadera
  3. tack för trendspaningen - själv hade jag ingen möjlighet att besöka mässan i år. Det där med färger - det kommer nog, Vi får göra vårt bästa .-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att få gå på mässan
    som vi "vanliga"Jönköpingsbor inte får gå på
    Kul att du visar så många bilder
    Så barrträd kommer stort,då är jag ju lite trendig som planterade en hel rabatt i sommras
    ha det bra
    maggan

    SvaraRadera