Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 7 december 2012

Glömda plantor

Varje vinter är det likadant. Jag tror inte att det ska bli någon vinter. Här i Zon 0-1 blir det snabba skiftningar. För 10 dagar sedan hade vi +10 grader och nu har vi -5. Och snö. Och jag tror alltid att jag har gott om tid att plocka undan saker, vinterförvara växterna, skörda Purjolöken... Men näe... Vintern kom på en dag och nu är det en sorglig syn...
Det syns ju inte på bilden, men pumpen till dammen och filtret är fortfarande igång. Vi har missat att plocka upp det. Får väl se om det håller. Nu är det is på dammen och eftersom vi har fiskar som ligger i dvala, vill man ju inte trixa för mycket med pumpen.

Fast lounge-möblerna har vi hunnit sätta plast runt om. Det gjorde mannen här hemma.
Så de är i alla fall skyddade.
Älskar mina formklippta Norsk Brudspirea nu på vintern. Snön ligger så vackert på dem (det är de stora bollarna i bakgrunden).
 
 Aj då... Där står ju tre stycken Nyzeeländskt lin... 
Hmmm... De är inte frosttåliga och börjar nu sloka. 
Jaja, får väl köpa nya till våren.
Pergolan har fått julbelysning och lyser upp så vackert när det har blivit mörkt. Och möblerna är som sagt skyddade...
Jahapp... Där står min Rosmarin och fryser. Men den står i alla fall under takskägget och mot husväggen, men ändå. Den kommer nog inte att överleva där inte. Får väl gå ut och hämta in den... Sen...

Men allt som är planterat i trädgården är i alla fall härdigt! Till vänster på spaljén klättrar en Skogsclematis och den är vacker även på vintern, när den har fått lite snö på sina fröställningar. 
Uteköket sover nu och väntar på värmen.
Vårt stora ute-bord är nu täckt av snö och det ser nästan ut som om det har fått en duk. Min man brukar kyla ölen genom att lägga dem i snön på bordet. Perfekt snabbkylning och uteplatsen/uteköket blir på så sätt använt under vintern med.
Och där står den ja... Min fina palm. Förvisso härdig ner till -13... Men det är när den är planterad på friland. I kruka överlever den nog inte... Vi får se. Jag har inget uterum eller växthus där jag kan förvara medelhavsväxter, så jag förlitar mig till turen. Men oftast virar jag in krukorna i frigolit och bubbelplast och säckväv... Men, vintern liksom överraskade mig. Igen!
Lite stolt ändå... Jag har lyckats packa in EN växt i alla fall. Det är min Yucca som står vid entrén och den har fått både frigolit, bubbelplast och säckväv och en värmande julslinga.
Får skylla lite på att jag har fullt upp med jobb, så min egen trädgård har inte fått den kärlek den är van vid.

3 kommentarer:

  1. Jamen, inte ska vi ha det så här kallt så här tidigt? Jag har också hittat några stackare där ute som jag glömt bort och som fått fara till växthimlen... Din trädgård ser så fin ut fast det är vinter och jag håller tummarna för att din palm klarar sig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är lika dant här, lite bortglömda saker under snötäcket, men växterna hann jag få in eller täcka innan snön kom. Vi har 40-50 cm snö nu så allt är väl gömt! Blev lite nyfiken på din klippta Spirea. Började du klippa redan när busken var ung? Jag har 5-6 år gamla buskar, tror du att det går att börja forma dem nu eller är det försent? Ha en skön helg/Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Titti,
      oj, 40-50 cm snö... Lite mer än vi har här, fast 10 cm är mycket i december för vår landsända :-)
      Spirean började jag klippa när de var 6-7 år gamla! Så det går utmärkt att börja klippa dem även när de har några år på nacken. Blomningen blir ju lite mindre, mer som "snö" på toppen, men fint ändå!
      Lycka till!
      Kram, Eira

      Radera