Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

söndag 5 maj 2013

Enkel rumsindelning av uteplatsen

Cattis och jag får ofta frågan om hur man gör en befintlig uteplats  mysigare och mer rumsindelad/ombonad UTAN att riva upp befintlig stenläggning eller trädäck.
Vårt tips är oftast att bygga rumsavdelare i form av stora odlingslådor. Rejäla sådana. Och sen planterar man vad man vill i dem. T ex prydnadsgräs, buskar, eller sommarblommor. Här ser ni sådana exempel. Det här är mina egna som mannen här hemma nyss har byggt. 80x80x80 cm är de och i dem har jag planterat Calamagrostis 'Overdam'. Ett vackert gräs som går i grön/vit/rosa. De är små nu, men om bara en månad kommer de att fylla upp lådorna helt.
Rumsindelning kan man även få genom att bygga spaljéer. Här har vi byggt spaljéer och sedan rejäla höga "trekantslådor". De är mer än en meter höga. De skapar direkt en ombonad yta och man kan välja att plantera höga eller låga växter där i.

Jag har precis planterat Miscanthus 'Gracillimus' i mina. Totalt 8 st. De hinner inte bli full storlek i år, så jag kommer att fylla ut med vita säsongsväxter, såsom Sommarljus, Sofiero Margueriter och så lite Ekorrhorn.
Min tanke var att plantera Himalaya Björk i de fyrkantiga lådorna... Men, stammarna blir inte vita förrän de har uppnått en viss ålder, och då är de (såklart) väldigt dyra. Och så är det ju alltid lite riskabelt att plantera träd i krukor/lådor, så jag vågade inte chansa.

Men som sagt, avdelare i form av stora lådor är väldigt användbart. De kan vara rektangulära med, det kan bli riktigt snyggt. Fjanta inte med pyttesmå krukor på uteplatsen, du får bara vattna hela sommaren... Och det ser oftast så 'puttefjuttigt' ut. Ta i med rejäla lådor istället och fyll dem med härliga växter. Det kommer direkt att skapa rumsindelning och du behöver inte springa med vattenkannan tre gånger om dagen.

1 kommentar:

  1. snyggt med lådor,
    jag har byggt flera lådor av pallar som ska rama in uteplatsen och bilda lite insynskydd
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera