Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

torsdag 26 september 2013

Så lyckas du med Jätte-Verbena

Just nu gläds jag åt Jätteverbenorna! Jag har dem överallt, i alla rabatter.
De "svävar" högt över rabatterna och blommar välvilligt ända tills frosten kommer.

Jag har aldrig köpt en Jätteverbena, de frösår sig villigt i mina varmaste rabatter (söderläge nära huset) och på våren flyttar jag runt de små plantorna och sticker ner dem lite här och var.

Hemligheten med Verbenafrön är att de vill frysa innan de kan gro. Jag låter fröställningarna helt enkelt stå kvar hela vintern. De små plantorna visar sig sen i maj-juni och ser pluttefjuttiga ut, men i augusti/september ser de ut så här.

Det här funkar ju bäst om man bor i Södra Sverige. Bor du längre norrut, så låt dina plantor vissna ner och frysa. Spara sen frön (som har utsatts för vinterkyla) och så i krukor till våren. 

2 kommentarer:

  1. Hei! Her frøsår de seg godt også (litt sør for Oslo). Vi har ganske kalde vintre, flere dager med -20 grader. Vinteren og våren i år minnet om Sibir. Allikvel spirte de.
    Vi har dem overalt. De er fantastiske.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  2. Hej Eira !

    Tack snälla för din kommentar hos mig ... blev så glad !
    Smart tips med jätteverbenan ... det skall jag komma ihåg !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera