Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

onsdag 20 november 2013

Så här planterar man "i trädäcket"

Jag har tidigare visat hur fint det kan bli när man planterar "i trädäcket". Häromveckan var det dags att göra det i ursparing nr 2 i vårt nya trädäck, så jag passade på att dokumentera det hela.
Bilden ovan visar ursparingen med små Bambuplantor och röda pinnar. Dock är marken under trädäcket svårt vattensjuk, så det fungerar inte alls att Bambun står planterad rakt ner i marken. OCH, den kommer att sprida sig och skjuta skott genom trädäcket. Dags att göra något!
Så, dags att "kavla upp armarna" och gräva upp plantorna.
Lådorna har min man köpt på Biltema och sen borrat massor av hål i (botten).
Hmmm. Blöt geggig lera är ingen bra planteringsjord... Den får hivas iväg och så blir det till att plantera i den fina jorden som jag har i köksträdgården i stället. 
Nu är alla Bambuplantorna (jag delade den ena) planterade i lådorna i ny fin jord. Passade på att lägga i några nävar vissna Bambulöv från en annan planta. Bambu behöver Kisel som näring och det finns i de vissna Bambulöven. Sen klämde jag ner massor av markduk runt om lådorna för att förhindra ev. ogräs.
Klart. Nu återstår makens arbete med att sätta snygga träkanter. Sen fyller jag upp hålrummet med runda kullerstenar. Den högra Bambun mådde inte alls bra. Kolla vad lite löv den har. Det var nog i sista momangen som den blev räddad. 
Mitt sista arbete blir att skura rent trädäcket. Jorden smutsade ner en hel del.
Nu har Bambun en chans att överleva och kommer inte att drunkna i all den vattensjuka jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar