Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 18 juli 2014

Dags att skörda och torka löken

Jag satte löken tidigt i år – under fiberduk – och nu är de färdiga och klara att skördas. De har nått monsterstorlek i år.
Jag hade en trädgårdsförening på besök häromdagen och de undrade hur jag gjorde för att få löken så stor och få den klar redan nu?

Så här gjorde jag: i höstas la jag hackade torra löv (som jag sugit upp med lövsugen) i mina odlinslådor och myllrade ner i den befintliga jorden. I mars myllrade jag ner 1 säck kogödsel i varje odlingslåda och satte sättlöken. Sen täckte jag med fiberduk.
När lökens blast började pressa upp fiberduken åkte den av och så började jag täcka jorden med gräsklipp...
Sen, och detta är det viktigaste av allt... Knipsa av alla blomknoppar efter hand som du ser dem! Blomman tar kraft från löken.
När jag har skördat dem flätar jag ihop 10-15 lökar och hänger på tork. Tänk på att knyta åt ordentligt för när blasten vissnat efter några dagar blir flätan lätt för gles och allt riskerar att glida upp. Jag brukar "återspänna" efter ett par dagar.
Här hänger de på planket och torkar och bildar det hårda skyddande skalet som sen gör att de går att förvara länge.
De som ska användas inom kort hamnar i en luftig korg där de får vara tills det är dags att använda dem. Nu ska jag sätta de sättlökar som jag inte fick plats med i våras. På så sätt hinner jag få en skörd till, om än lite mindre lökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar