Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 4 juli 2014

Mitt absolut bästa Medelhavs-look-a-like-träd

Rosmarinvide! Jag bara älskar Rosmarinvide!
Den ser ut som en Medelhavsväxt, lite som en korsning mellan ett Olivträd och Rosmarin.
MEN, det är en Vide-växt, så den har inga problem med fuktig lerjord, man kan klippa den som en boll, som en häck, hålla den låg som en buske, eller göra som jag och låta den bli till små träd.
Mina var ursprungligen klippta som buskar, men häromåret stammade jag upp dem och låter dem nu växa i trädform. Undertill blommar Rosenspirean.
En närbild visar de Rosmarinliknande bladen, som är mjuka och har en silvrig undersida. Men de doftar inte.
Extra snygg är den ju mot den vita fasaden. Nederst finns en liten som jag klipper så att den ska bevaras som en liten buske. Måste ta nya skott till vintern och ha i krukor.
Så, vill du ha medelhavskänsla men vill inte dutta med Olivträd är det här ett hett tips: Rosmarinvide!

8 kommentarer:

  1. Wow! Den har jag aldrig stött på tidigare. Läcker! Tack för tipset.
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  2. Har ett sådant träd men har aldrig tagit skott på det. Hur gör du när du tar skott från det ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sylvia, jag tar kvistarna i februari och sticker ner i marken (om det inte är tjäle dvs. då tar jag dem så fort marken är mjuk igen). Då gror de och tar fart snabbt.
      Lycka till!

      Radera
  3. Rosmarinvide. Inget jag hört talas om tidigare, men känns som det skulle passa bra här. Är de svåra att få tag på?!

    Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enklast är nog att be din plantskola ta hem till dig. Det är inget som de brukar ha hemma!
      Lycka till!
      /Eira

      Radera
  4. Vilken rolig, en sån skulle jag vilja ha :)

    SvaraRadera
  5. Wow kanon fin, måste ha!!! Sprider den sig? Kan du zon den klarar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Salix elaeagnos 'Angustifolia' (Rosmarinvide el. Lavendelvide).
      Härdighet zon 1-2, men jag har hört många som har den upp till zon 5.
      Nej den sprider sig inte, den är eg en buske som man kan stamma upp till träd om man vill. Blir ca 3-5 meter om man släpper den helt. Älskar den :-)
      Lycka till, Eira

      Radera