Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

torsdag 3 juli 2014

Nu skördar jag Cherie – delikatesspotatisen med rosa skal

Mmmmm.... Nu skördar jag mina Cherie. Denna underbart goda delikatesspotatis med rosa skal. Fast och fin i formen med en lite sötaktig smak. Håller ihop fint och är perfekt att ungsrosta med skal på eller klyfta den och rosta.
Bakade ett gäng igår i ugnen med olivolja och salt och när de var färdigatryckte jag till dem lite lättl med en sked och strödde på stekt hackad bacon och hackad färsk Salvia. Mmmmm...
Eftersom jag har problem med Knäpparelarver (Potatisål) i mina odlingslådor, odlar jag "pärorna" i stooora svarta krukor. De är på 30 liter och jag satte 3 potatisar i varje kruka (5 krukor totalt har jag).
Nu när jag skördar får jag ca 50 potatisar/kruka.
Här står de andra oskördade krukorna. Blasten börjar gulna och det är dags att hugga av den. Sen kan potatisarna vara i jorden tills de ska ätas.
Nu ska jag sätta nya potatisar i de krukor som är tomma, så hinner jag få en skörd till innan hösten.
Tänk på att inte använda samma jord igen, det finns risk för 
sjukdomar på potatisen om man odlar dem igen på samma plats i samma jord. Jag strör ut den använda potatisjorden i de andra odlingslådorna och fyller påsjord i krukorna (så att jag inte får Knäpparelarver i krukorna). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar