Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 16 januari 2015

Bygga utekök - tre vackra exempel

Det är väldigt populärt att bygga utekök. Och jag kan förstå varför. Jag har själv haft ett utekök i flera år, och det är något av det bästa som jag och min man har byggt. Vi har ett ganska enkelt med en stor gasolgrill, en rök och så en stor köksö/bardisk. Vi har ett inbyggt bakbord där man kan kavla ut pizzadegen och liknande. Arbetsytan är väl tilltagen, men vi har inget rinnande vatten.

Här ska jag visa tre olika varianter på utekök som jag har haft glädjen att besöka. Jag börjar med det mest avancerade:

Hemma hos Claus Dalby på Jylland såg jag det här otroligt vackra uteköket. Massor av plats, arbetsytor, en uteugn, grill, rinnande vatten, diskho etc. 
Det stora bordet använder Claus som arbetsyta när han skapar vackra blomsterarrangemang. På bordet syns hans "råmaterial" som han skulle använda sig av just den här dagen: Lupiner, Julrosor som blommat över, ormbunksblad m m. Så vackert.
Claus utekök sett från andra hållet,
Hemma hos en väninna till mig hittade jag det här fina uteköket, i modern stil. Toppskivan är i betong, gjuten av mannen i hushållet, och han har även gjutit själva arbetsbänken.
Underbart barhäng här när solen skiner.

Tänk på att inte klämma in ditt utekök mot en vägg, så vida du inte måste pga platsbrist.
Det är inte kul att stå med ryggen mot gästerna och stirra in i en vägg, när man lagar mat ute. Det är roligare att ha en stor fristående "köksö" där gästerna kan hänga, man kan servera små tilltugg och drinkar, medan man grillar etc.
Uteköket på bilden ovan och under, står fristående ca 1,5 meter ut från husväggen. Gott om plats att vara på båda sidor alltså. 

En "Höganäs saltglaserad" diskho är nedsänkt i den gjutna arbetsskivan och det finns rinnande vatten. Undertill står en stor spann som samlar upp allt disk- och sköljvatten.

Mitt eget utekök har jag visat flertalet gånger på bloggen. Det är utan diskho och rinnande vatten och väldigt enkelt att bygga, men passar utmärkt för mig och min familj. Barnen älskar att hänga vid "baren" och få små snacks, i form av fetaost, tomater och parmesanost.
Det är hyfsat enkelt för hemmasnickaren att bygga vårt utekök.


Arbetsytan är stor och den infällda klinkerskivan är ett perfekt bakbord. Gasolgrillen har dessutom en kokplatta, så det går att koka potatis eller göra Risotto om man vill det.

Utekök handlar om att "leva ute" lite mer, när vädret väl tillåter.
Soliga och fina dagar med middagsgäster är det ingen som vill stå inomhus och göra middagen, när alla gäster är ute och njuter av vädret. 
Och i mitt fall brukade även min man vara ute vid grillen tillsammans med gästerna och så fick jag stå inomhus och fixa resten av maten. 
Nu med utekök är alla utomhus så mycket det bara går.


6 kommentarer:

  1. Fantastisk inspiration! Detta skall jag lägga "på minnet" för vi planerar att bygga ett vid sommarstugan i sommar. Hemma får vi nöja oss med att inomhusköket ligger precis innanför altandörren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mimmi, lycka till.
      Du kommer inte att ångra ett utekök!

      Radera
  2. Tack för inspirerande bilder! Har haft planer länge om ett ute. Har nu kommit så långt att platsen är utsedd och vi vet på ett ungefär hur det ska se ut. Ser fram emot att även kunna laga mat utomhus när vi ändå mest håller oss utomhus vår-höst. Det är alltid diskussion er om vem som ska offra sig å gå in å laga mat. Hoppas att det blir Slut med det i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sylvia, bara bygg! Vi säger alltid att det är det bästa vi har byggt i trädgården. Uteköket och köksträdgården! Se till att ha gott om arbetsplast och plats för gästerna :-D
      Lycka till!
      /Eira

      Radera
  3. Vad härligt! Jag undrar vart se snygga svarta barstolarna är köpta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cecilia,
      de är köpta på IKEA och är utomhus-barpallar. Men vi köpte dem för 3-4 år sedan och de finns tyvärr inte längre i deras sortiment. Konstigt, för de är både hållbara, snygga och var inte så dyra.
      Men, ibland kan man faktiskt hitta barpallar gjorda för att vara inomhus men som faktiskt funkar utomhus med. Viktigast är att materialet som använts (och skruvar) inte rostar samt att sittytan är i syntetmaterial.
      Lycka till!

      Radera