Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 2 juni 2015

Har byggt en Living Wall som består av bl a Pelargoner.

Jag har velat ha en Living Wall i flera år nu, och på Chelsea Flower Show slog jag äntligen till och köpte stommen, dvs. planteringsväggen.
Den fick hedersplatsen på min studiovägg och fick ersätta tavlan som hängt där i ett par års tid. I går fyllde jag den med Pelargoner, både "vanliga och hängande. Sen tryckte jag dit lite annorlunda murgröna, kryddor och lite annat smått och gott.
Nu väntar jag bara på solen och värmen, så att allt kan växa ihop till en tät matta av växter.

Så här ser stommen ut utan växter. Materialet är grov vattentät textil, med dräneringshål i botten. För att skydda väggen bakom, skruvade vi upp en rödmålad plywoodskiva, som sitter på de längsgående reglarna. Det blir på så sätt luftning bakom väggen och vi riskerar ingen fukt i husväggen.
Så här ser den färdiga väggen ut. Som en blommande tavla. Takutsprånget skyddar Pelargonerna från regnet (de gillar inte regn). Dessutom är väggen i söderläge, så de borde trivas som fisken här... Om nu bara solen ville lysa lite mer. Suck!

1 kommentar:

  1. Så kul idé! Det blir säkert fint bara solen visar sig lite mer och vinden lägger sig. Tack för ditt mail, du ser jag är igång :-)
    BirgittaM

    SvaraRadera