Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 8 juli 2016

Dags för en Robomow och slippa klippa gräset själv


Om det finns något med trädgård som jag tycker är urbota tråkigt, så är det att klippa gräsmattan. Med små barn, två företag och en man som är borta mycket, är det inte DET i trädgården som jag vill lägga min tid på.

Så nu är det dags för en robot-gräsklippare.

Efter att ha googlat en massa, och läst om de problem vissa haft med själva installationen av robotgräsklippare av alla möjliga märken, föll det sig naturligt att inte installera själv. Att låta proffs installera helt enkelt.
Annars hade jag och min man hållit på i flera veckor med att gräva ner kabel, gräva upp den igen och justera, när klipparen inte gör som vi vill och har tänkt. Och den tiden kan vi lägga på annat kul. Proffs gör det på nolltid.



Så häromdagen var killarna från Bjäregruppen i Ängelholm www.bjaregruppen.se här och gjorde en gratis "rekning" av tomten och gräsmattans utformning.
De är proffs på just Robomow Premium-klippare. Valet blev en helt ny modell, RC308.

Här är de i färd med att besluta om det blir två zoner, eftersom jag har ganska tajt vid köksträdgården.
Det nya (som jag förstod det) med den här klipparen, är att när det blir indelat i flera zoner så klipper den färdigt zon 1 först, innan den går över till zon 2. Så den zig-zackar inte mellan zonerna.


Jag lärde mig dessutom att man inte behöver ha en sammanhängande gräsmatta, utan att det går utmärkt att låta klipparen gå över en stengång, asfalt eller liknande, till nästa gräsyta. Det var ny info för mig eftersom alla mina kunder som ska ha robotklippare alltid säger att gräsmatteytan måste hänga ihop. Så nu kan jag med gott samvete rita in stengången som jag helst hade velat ha på skuggsidan, där gräset ändå inte hade trivts.

Vår gräsmatta är lite annorlunda i utformningen, men det visade sig vid träffen inte vara något konstigt alls. Totalt är det ca 130 kvm. Liten yta, men alla små vinklar gör att det tar sin lilla tid att klippa den. 

Eftersom jag ofta är ute och designar trädgårdar till folk som antingen HAR eller ska ha en robotklippare, är det riktigt bra att jag nu själv kommer att ha en, och veta lite mer om hur de fungerar.
Att t ex ha en kant som jag har här, runt 
gräsmaten, gör att man kan lägga ner tråden så att ena klipparhjulet går på kanten och på så sätt få kanterna snyggt klippta. Den modell av Robomow som jag ska ha, ska vara riktigt bra på just kantklippning.
Viktigt är dock att jag inte låter kraftiga (gamla) grenar av murgrönan (som är 15 år gammal) hänga ut över stenkanten. De är helt enkelt för grova för klipparen. Men alla nya skott är inga problem.

Så, fortsättning följer när den är installerad. Jag väntar med spänning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar