Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

måndag 18 juli 2016

Nu är "Greta" här – vår nya Robomow RC308

Detta inlägg är ett samarbete med Robomow.

Nu har vår nya robotgräsklippare här (jippie) och oj vad fort det går med installationen när det är proffs som gör den.Vi har en konstig utformning på gräsmattan och fullt av vinklar och hörn, spaljéer, småsten, träd och en massa andra hinder. Så det var ett enkelt val att inte göra installationen själv. Jag hade blivit snor-tokig på om jag inte fått det rätt och klipparen klippt upp i en rabatt eller liknande. 

Det blev en Robomow, en av deras nya modeller: RC308.

Den klipper längre ut än hjulen, och klarar kantklippning perfekt. För jag vill ju helst slippa klippa manuellt helt och hållet, och att få fula oklippta kanter var jag inte intresserad av.

Dessutom finns det en app till just Robomow, som gör att det är väldigt enkelt att ändra klippdagar/klipptider, pausa den samt att få den att klippa "just nu".

Jag ville inte ha krångel med en massa konstiga inmatningar på huvudkontrollen för att ändra tider. Så att det finns en app där man enkelt kan göra just det, är perfekt för min del.

Här lägger Stefan på Bjäregruppen i Ängelholm (www.bjaregruppen.se) ner kabeln i gräsmattan. Vi snackar om precision.
Med den här maskinen fick han ner kabeln 5 cm djupt och med exakt avstånd till kantstenen, så att klipparens ena hjul går på stenen och klipper gräsmattan ända ut, utan att klippa mina växter i rabatten.



Det blev en smal skåra där kabeln plöjdes ner. Såret var läkt på 2 dagar och syns nu inte. Det är dessutom bra att veta att kabeln är lagd på exakt detta avståndet hela vägen, det gör det enklare att räkna ut var kabeln går, så att jag inte riskerar att gräva av den när jag jobbar i trädgården.
Här kopplar Johan in basstationen. Och jo, det blev perfekt. Klipparen hittar rätt varje gång hon går hem för laddning.
Här testkör de när installationen var klar, vilken tog totalt 1,5 timme. Och under den tiden ställde ju jag massor av frågor.


Här är några av alla mina frågor:

Hur gör jag när jag sätter upp barnens badpool, som brukar vara på plats någon vecka då och då?

– Enklast är att skruva ihop fyra långa brädor och sätta runt poolen. Då går klipparen inte på poolkanten och riskerar att den går sönder. Samma sak gäller vid studsmattans ben. Skruva ihop brädor runt själva benen, så får du klippt under studsmattan men klipparen skadas inte när den går på benen.

Om vi har många barn i trädgården hur ska jag tänka då, de har ju inte full uppmärksamhet på klipparen och då finns risk för att någon skadar sig.

– Tryck på "paus" på basenheten när du inte vill att klipparen ska gå ut. Då är den pausad tills du aktivt trycker på "play" igen. Gör det när du har gäster utomhus, många barn som leker på gräset, hundar på besök etc. 

Som trädgårdsdesigner får jag ofta höra att jag måste rita in en sammanhängande gräsmatta, eftersom de ska ha en robotklippare. Måste det vara så?

– Nej absolut inte. Man kan ha många zoner och klipparen kan gå över stenläggningar etc. Vi har t om installerat en som går längs ett trappsteg och sen ner för en svag sluttning till nästa klippområde. 

Ett hett tips när man anlägger en ny gräsmatta och trädgård är att lägga ner kabeln under själva anläggandet. Då kan man lägga den under plattsättning etc. och kan få klipparen att gå exakt som man vill. Det är ju dumt att ta upp nylagd sten för att man ska ha ner kabeln efteråt. Även om man inte ska köpa klipparen direkt, kan ju kabeln vara på plats inför framtiden.

Om klipparen behöver service, vad gör jag då?

– Då ringer du oss. Vi servar dem och erbjuder även vinterförvaring. Vid vinterförvarning håller vi batteriet i perfekt kondition och gör en genomgång av klipparen innan vi ställer ut den hos dig igen på våren.

Hur hög ska klipphöjden vara?

– Rätt så hög. Då får du en tåligare gräsmatta eftersom rötterna går djupare. Den klarar torka och andra påfrestningar bättre då. Vi har ställt in din på hög klipphöjd. Men vill du ändra är det enkelt för dig att göra själv.

Appen är väldigt enkel att använda. Man kan göra en hel del inställningar med bara några knapptryck.
Det enda jag stör mig på är att när klipparen står och laddar (när batteriet inte är fulladdat alltså), svarar den inte på appen och då kan man alltså inte göra några inställningar.


Klipparen är ju programmerad att klippa vissa dagar, men med appen kan jag med bara ett knapptryck skicka ut den att kantklippa eller bara klippa en zon, precis när jag vill. 
T ex om det har regnat i flera dagar (klipparen har regnsensor och klipper inte då) och jag ska få gäster och vill ha gräset klippt lite snabbt och inte vill vänta på nästa programmerade klippning.


Den här första veckan med vår nya Robomow har varit helt underbar. Gräset är nyklippt hela tiden och jag har sluppit tänka på att gräset ska klippas. 
Jag återkommer med ett nytt blogginlägg senare i sommar, med en utvärdering av hur det har gått. Om jag har fått en vackrare gräsmatta ;-)

Här är hon: "Greta". Robomow RC308.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar