Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

lördag 2 juli 2016

Så får du (som bor i varmare zoner) TVÅ skördar på dina Hösthallon


Just nu skördar jag Hallon för fullt, från mina Hösthallonplantor. 
Det är bär från fjolårsskotten som nu mognar. De började mogna vid Midsommar.

Men vänta nu... Hösthallon klipper man ju ner helt på hösten, för att sen få skörd på de nya årsskotten i september året därpå?! Hur kan jag då skörda redan nu?

Det är väldigt många som inte vet om det, men de nyare sorterna av Hösthallon ger faktiskt även skörd på fjolårsskotten i juni-juli, om man INTE klipper ner förra årets skott.
Detta gäller i landets gynnsamma delar, är det för kallt övervintrar inte årsskotten.

Så här gör jag:
- Jag klipper helt enkelt inte ner mina Hösthallon på hösten, efter skörd (vilket ju är de gängse rekommendationerna).

- På våren när plantorna börjar skjuta skott, klipper jag bort alla grenar som är helt döda.
De grenar som skjuter skott, oftast någonstans mitt på plantan, beskär jag ner till översta skottet. Det är dessa grenar som kommer att ge tidig skörd på sommaren.

- De nya skotten som kommer nerifrån marken, är årsskotten och det är de grenar som kommer att ge höstskörden.
Hallonen som kommer på fjolårsskotten, sitter i en klunga tätt tätt under de översta bladparen. De är lite mindre än de som kommer på hösten, men betydligt sötare.
Jag har ca 1,5 kvm med Hallonplantor och det ger en bra skörd.
På en vecka har jag redan skördat 3 liter och det finns massor kvar som inte har mognat ännu.

Morgonens skörd. Det blev lite till burken i frysen och så Smoothies till hela familjen.
Fick den av min far, som köpte den i Plantskolan för ca 7-8 år sedan. Han tror att det är "Autumn Bliss".
Jag har haft mina plantor i 5 år nu och har alltid klippt dem så här, och fått två skördar.

Det är underbart att kunna plocka både Jordgubbar, Hallon och Blåbär samtidigt på sommaren.
Och lika underbart att få en stor Hallonskörd på senhösten, när nästan allt annat slutat ge frukt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar