Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 20 december 2016

Lingontry – En lättodlad städsegrön liten Prinsessa

Lingontry, Lonicera Pileata, är en väldigt lättodlad och städsegrön liten buske.
Den har ett krypande/hängande sätt, men kan enkelt formklippas till den form man vill ha.
Bladen är mörkt gröna, blanka och liknar Lingonens blad.
Den blir ca 60-80 cm hög och tack vare dess krypande form kan den användas som marktäckare.

Jag använder den istället för Buxbom.
På bilden ovan växer 2 år gamla sticklingar i lådan. Den har alltså inte beskurits ännu. Den ska jag sätta sekatören i till våren/sommaren.
Ju mer man klipper den, ju mer grenar den sig.
Den här beskär jag varje år i bollform. Den växer i en varm och solig rabatt, men jag har även några som står i en skuggig, blöt rabatt. Och de växer fint de med.

Här växer ett gäng sticklingar (kvistar som jag alltså bara har stuckit ner i jorden), men dessa har jag börjat beskära.

Jag har testat att odla Lingontry i krukor, i torra och soliga rabatter, i blöta skuggiga rabatter, och de verkar växa fint på alla ställen här i Zon 1.
Inga problem att övervintra utomhus i kruka.

Jag har klippt av sticklingar och bara stuckit ner på växtplatsen och de tar sig allihopa fint.
Det går även bra att ta sticklingar och sätta in i ett glas med vatten (fina i bukett tillsammans med andra blommor). I vatten utvecklar de snabbt ett fint rotsystem.

Vetenskapligt namn: Lonicera Pileata
Bladverk: Glänsande lingonbladformade städsegröna
Blomning: Små vita oanseliga blommor i maj
Bär: Giftiga
Storlek: Ca 60 cm hög, 125 cm bred
Växtzon: 1-2
Läge: Sol-halvskugga (men hos mig funkar den i skugga med)
Växtsätt: Brett krypande
Beskärning: Går utmärkt att formklippa
Förökning: Sticklingar som sticks rakt ner i jorden
Jord: Näringsrik fuktig, men klarar lite torrare lägen med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar