Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 24 januari 2017

Vi skissar och planerar vårens städsegröna planteringar

Nu är det perfekt tid att kika runt i sin trädgård och se var man skulle behöva lite städsegröna växter

För handen på hjärtat, det kan se ordentligt trist ut just vid denna årstiden i våra trädgårdar och på våra uteplatser.

Jag vet, för jag sitter varje dag i min studio och tittar ut på en uteplats som sommartid är underbar... Men just nu är den inte lika rolig. Den är OK, men kunde se bättre och grönare  ut.

Så jag har tittat lite på häckväxter och ska till våren styla om just denna uteplatsen, så att den blir vacker året om. För jag vill ha mycket städsegrönt.

Jag har redan kontaktat en leverantör: Plantinavia 
som kommer att leverera växterna jag vill ha till våren.
Jag har gjort en skiss på hur jag vill ha det.
I de stora lådorna bakom soffan ska jag ha idegran, som ska klippas i kubform. Lite som extra ryggstöd till sofforna. Det kommer att bli en fin kontrast till husets vita vägg.

Mina fyra röda lådor (som ska få ny färg) ska även de få idegran, som jag tänker klippa till stora bollar.
Detta kommer att göra att uteplatsen blir vackert inramad året om.


Cattis skissar med idegran
Cattis har under förra året anlagt en helt ny trädgård, eftersom de byggde nytt hus 2015.

Så det har varit trädäcksbyggen, uterum, pergola, grässådd, häckplantering, plantering av träd, buskar och perenner... Ja, jag tror inte hon eller hennes man har suttit och vilat mycket under förra året.

Men ytan mellan trädäcket och gräsmattan behöver lite höjt och lite inramning.
Det kommer att göra det mer ombonat.
En snabb skiss som visar hur det kan se ut med Idegranshäck och hennes uppstammade Physocarpus 'Amber Jubilee' som har glänsande bronsfärgat lövverk.


Lite fakta om Idegran (Taxus)
• Idegran är en städsegrön och lättskött häckväxt.
• Den har mjuka barr så den sticks inte.
• Den förgrenar sig lätt och blir på så sätt en tät och vacker häck och det är det som gör att den lämpar sig så bra för formklippning.
• Den växer långsamt, så om du har bråttom att få upp den till en viss höjd, kan det vara klokt att investera i lite större plantor från början.
• Den trivs i både sol och skugga och i mullrik näringsrik jord.
• Beskärning görs bäst i JAS (jul-sep), men det går även att klippa på våren innan växtstart.
• Tänk på att idegran är giftig, både barren samt kärnan inne i bäret. Dock är inte fruktköttet giftigt.

Så, skissandes och planerandet är klart och till våren när plantorna levereras, ska vi göra det roliga jobbet: Plantera.

Mer häckväxter att beställa hittar du här: www.plantinavia.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar