Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 17 februari 2017

De mest ställda frågorna om Avenbokhäck.



Genom åren har vi fått många frågor på just Avenbokhäck.
De vanligaste frågorna har vi sammanställt här. 
Men vi rekommenderar att du läser våra andra inlägg som är väldigt detaljerade.


Det mesta om skötseln kan du läsa här:
http://cattisocheira.blogspot.se/2012/09/dags-att-klippa-avenbokhacken-en-sista.html

Och hur du planterar en ny barrotad häck, kan du läsa om här:
http://cattisocheira.blogspot.se/2016/11/sa-planterar-du-en-en-bokhack-hang-med.html




När klipper man en Avenbokhäck?
– Avenbok beskärs i JAS (jul, aug, sep). I skåne kan du oftast beskära i JASON (jul, aug, sep, okt, nov). Beskär inte vid andra tidpunkter.

Ska jag beskära de nya plantorna när jag planterar den?
– Det finns olika skolor på det här, men själv tycker jag att man ska avvakta med att beskära minst ett år. Och beskära gör man f ö. endast under JAS (juli, aug, sep).
När plantan kommit i jorden börjar den lägga full kraft på att utveckla rötter, och jag tycker att det är dumt att samtidigt stressa den med att beskära den. Det blir ju öppna sår som plantan måste lägga kraft på att läka.

Jag har fått barrotade plantor, måste jag plantera dem direkt?
– Ja, barrotade plantor måste i jorden direkt. Rötterna får inte torka ut.
Du kan sätta ner dem i stora hinkar med vatten, under tiden som du planterar, så att plantorna hinner suga upp välbehövlig vätska efter frakten.
Om du inte har möjlighet att plantera dem vid leverans, måste du jordslå dem någonstans, och vattna.

Hur ofta ska jag vattna min nyplanterade Avenbokhäck?
– Det beror ju helt på vilken årstid det är och hur mycket det regnar. En nyplanterad häck ska ju inte torka ut helt, men ska inte heller stå dränkt med blött om rötterna hela tiden. Kontrollera hur fuktig jorden är och vattna vid behov helt enkelt.

Jag har fått plantor med flera stammar. Hur gör jag med dem?
– Välj ut den kraftigaste stammen till att bli huvudstam och skär bort de andra. Tvinga denna att växa rakt genom att spänna upp den mot en bambupinne.

Jag knäckte en topp, hur gör jag nu?
– Skär ner tills nästa sidogren och tvinga upp den sidogrenen till att bli en ny topp. 
Tvinga denna att växa rakt genom att spänna upp den mot en bambupinne.





När ska jag toppa min Avenbokhäck?
– En Avenbok växer med en rak genomgående huvudstam, så toppa den först när den har nått den höjd du vill att den ska ha.

Jag toppade den för lågt, vad gör jag nu?
– Skär ner tills nästa sidogren och tvinga upp den sidogrenen till att bli en ny topp. 
Tvinga denna att växa rakt genom att spänna upp den mot en bambupinne.

Mina nyplanterade plantor växer ju snett, hur gör jag för att få dem raka?
– Vid plantering sätter man med fördel en lång bambupinne till varje planta och spänner upp den mot denna för att få plantorna att växa rakt. Tänk på att använda tråd som är avsedd för träd. Ståltråd etc. är absolut no-no. Tråden måste vara av en sort som brister när stammen växer i omkrets, annars riskerar du att tråden skär in i stammen (och kan t o m riskera att ringbarka den).

Vad ska jag använda för tråd för att binda upp mina nyplanterade plantor?
– Se svaret ovan.

Hur många plantor ska jag sätta per meter?
– 3-4 plantor/meter brukar fungera fint. Om du köper fullvuxna exemplar kan du sätta 2-3/meter.

Hur får vi vår häck tätare?
– När du beskär häcken första gången, klipp in sidogrenarna så att de blir ca 10 cm långa (klipp alltid precis efter ett bladpar). Så kommer den grenen att bilda många fina nya grenar och så småningom bli tät.
En gammal häck som upplevs som för bred eller för gles, kan även den föryngras på detta sättet. Genom att man kortar in sidogrenarna för att på så sätt få fler förgreningar.

Vår Avenbokhäck är väldigt bred, kan vi ta in den i bredd?
– Ja, se svar ovan.

Hur ska jag klippa vår etablerade häck bäst?
– Klipp den pyramidformat för bästa solexponering. Dv. bredare bas, bredande nedtill.

Varför ska jag inte klippa Avenboken på våren? Jag gjorde det och min har inte dött!
– Avenbok är en blödare. De har högt savtryck på våren och klipper du den då kommer saven att rinna ut och försvaga plantan. 
Den kan blöda under lång tid. Detta gör att plantan inte kan läka snittytan så fort som den gör om du beskär under en torr sommardag.
Det kan då bli en inkörsport för svampsjukdomar och parasiter.
En del svampsjukdomar syns först efter flera år, och då är det oftast för sent att rädda häcken.

Jag gödslar med kompostjord, räcker inte det?
– Kompostjord har fin struktur, men innehåller inte den näring som Avenboken behöver. Gödsla med t ex NPK, från dess att plantan vaknar till liv och fram tills juni. Sen i augusti kan de ge den höstgödsel (utan kväve).

När gödslar man och med vad?
– Se ovan.

Varför kan jag inte låta gräsmattan växa in under häcken?
– Gräs är en riktig näringstjuv och växter med grunda rötter. 
Avenboken behöver mycket näring den med och har även den grunda rötter. De får helt enkelt slåss om den näring som finns och oftast vinner gräset. Så bort med allt gräs, minst 30 cm på båda sidor om stammen.

Mina plantor ser döda ut. Hur ser jag om de lever?
Om man enkelt kan bryta av en kvist och den är helt torr, är den biten tyvärr död. 
Men plantan kan leva längre ner. Skrapa på stammen med nageln, och om det är grönt under, lever plantan. 
I JAS, kan du klippa ner till frisk levande ved. Om det är toppen som dött, klipper du ner toppen tills nästa levande sidogren och leder upp den till att bilda en ny topp.

Jag planterade min häck förra året och den ser inte ut att växa alls i år!
– Det är helt normalt. Det första året bildar den mycket rötter och har inte så mycket kraft att växa. Skrapa på stammen med nageln och se så att den lever bara (se frågan ovan).

Barrotat eller krukodlat. Vad är skillnaden?
– Barrotade plantor levereras tidigt på våren eller sent på hösten. 
Det är plantor som är avmognade för säsongen och ska i jorden direkt vid leverans.
Planterar du på hösten har du fördelen att vädret oftast sköter vattningen åt dig. 
Planterar du barrotat tidig vår, måste du vara noga med att vattna.

Krukodlade plantor kan du plantera under hela växtsäsongen men är oftast dyrare.

Häckplantorna vid vår björk växer inte. Vad är det för fel på dem?
– Björken är ett törstigt träd och dricker mycket av vattnet, stjäl näringen samt skuggar häckplantorna. Undvik att plantera häck just där. 
Man kan t ex sätta ett vackert staket den biten och sen fortsätta med häckplantor lite längre bort.

Bladen på min Avenbok krusar ihop sig, vad är det?
– Avenboksgallkvalster.
Det är pyttesmå spindeldjur som suger växtsaft från bladen, vilket gör dem krusiga/krulliga.

Man kan behandla/spruta med Kumulus (ett svavelpreparat), men det ska göras precis vid knoppsprickningen. Djuren övervintrar i knopparna. Man gör då två behandlingar, med en veckas mellanrum. Dosering står på förpackningen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar