Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

onsdag 1 mars 2017

Saknar denna underbara blomsterkornell – Cornus kousa 'Milky Way'

Denna vackra koreanska blomsterkornell var "min" i ett års tid. Jag var fodervärd åt den under det år som Cattis byggde sitt nya hus och bodde i lägenhet.

Hon flyttade nämligen från ett hus med en stor trädgård och mängder av växter i krukor  och mellanlandade i en lägenhet, under tiden som de byggde sitt nya hus.
Så alla hennes krukade växter och alla de fynd hon köpte under husbyggartiden, placerade hon helt enkelt ut på "kollo" hos mig och tre andra vänner, samt hos hennes släktingar.
Vi hade alla mängder av växter stående någonstans i trädgården i krukor, eller nedgrävda i komposthögar eller i köksträdgårdarna.

Jag förvarade de flesta nere i köksträdgården och vid mitt planteringsbord.
Men när denna underbara blomsterkornellen stod i knopp, slet jag för att bära fram den 
till framsidan av huset från köksträdgården, där den stått nedgrävd hela hösten och vintern. För denna blomningen vill man inte missa. Den är helt enkelt spektakulär. 
Cornus kousa 'Milky Way' är en Koreansk blomsterkornell och blir ca 2-4 meter hög.
Den har små oansenliga blommor i juni, men fantastiska vita svepeblad.
Själva blomman är alltså den lilla runda bollen i mitten. Den blommar länge och
frukterna som bildas senare är röda och saftiga och faktiskt ätbara.
Den kan växa i zon 1-2 i sol-halvskugga och gärna på en varm vindskyddad plats.
Den vill ha näringsrik och fukthållande jord.
Suck, jag hade så gärna haft en likadan planterad precis här. Men det funkar inte, jorden här är torr, mager och sandblandad. Tyvärr!
Jag får helt enkelt njuta av den i Cattis nya trädgård, där den nu har fått sitt permanenta hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar