Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

torsdag 4 maj 2017

Rumsindelning med hjälp av Idegran – Taxus Baccata


Detta inlägg är ett samarbete med Plantinavia.

Vår ena uteplats brukar vara en oas på sommaren, men urtrist på vintern. 
All växtlighet har vissnat ner och det ser ganska tråkigt ut.

Ett enkelt sätt att komma till rätta med det, är att plantera mycket städsegrönt.
Så jag fick en idé, att skapa en "vägg" av Idegran (Taxus Baccata). Cattis skulle ändå beställa Idegran från Plantinavia så jag hakade på.

Och jag beställde några extra plantor, för jag fick fler idéer om hur man kan skapa städsegröna stommar i trädgården. Men det kommer jag att visa mer om i ett senare inlägg.

När jag ändå var igång med att plantera Idegranen på uteplatsen, passade jag på att ta fram lite färg och ge hela uteplatsen en snabb och billig "make-over". 

Det är ett enkelt sätt att göra om sin uteplats: Färg och nya växter med lite höjd, planterade i stora krukor/lådor.



Så här blev resultatet. Lådorna, som min man har byggt, fick ny vit färg för att ljusa upp den annars rätt så mörka uteplatsen.
I de stora nedsänkta lådorna bakom soffan, planterade jag Idegran, som ett extra ryggstöd och för att få en rumskänsla. Längst bak, mot min studio, står en Idegran till, som jag klippte av toppen på och har börjat forma till en stor boll.


Paviljongen hade några år på nacken och stommen hade börjat rosta. Så vi köpte en ny.
24 januari såg det ut så här. Det är samma möblering som på bilden ovan, men ytan kändes så mörk. Den gamla paviljongen var målad röd, precis som lådorna.


Så här ser ytan ut från andra sidan. Ljust och grönt och fint. För att matcha växterna valde jag i år att ha limegröna kuddar som dekor. De passar fint ihop med den japanska Gyllenlönnen.
Nu finns det mycket städsegrönt på ytan, så det kommer att vara vackert i vinter med.
I förgrunden tv. växer Lingontry (städesgrön), th. en Taxus som ska formas till en boll.
Taxusen i de stora lådorna är gröna på vintern de med och även Buskroslingarna som skymtas.
Det som vissnar ner, är Miscanthusgräsen, Lönnen samt Korallkornellen som klättrar längst ner i bilden.


Vy från andra hållet. Lådorna är rätt så stora och jag fick precis ner två plantor i varje. De var så kraftiga och välvuxna att det blev liksom "klart direkt". Jag trodde att plantorna (80-100 cm höga) skulle vara betydligt smalare och tanigare. Men de var riktigt stora och fina.
Dessa har jag toppat, för jag ville inte ha väggen för hög.


Här ser man hur Taxusen bildar ett slags ryggstöd bakom soffan.
Så ett tips, om du beställer häckplantor, är att ta några extra. För det finns så många möjliga användningsområden, mer än att plantera den som en häck runt tomtgränsen.

Vi beställde våra plantor här: www.plantinavia.se


Tänk på att Taxus Baccata är giftig vid förtäring. Om du inte vill få bär på Idegranen, ska du beställa Taxus Media Hillii, vilken är en hanklon som inte får några bär. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar