Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 29 augusti 2017

Vi träffade Monty Don


Tänk att få möta en av sina stora förebilder och inspirationskällor!

Vi fick vi chansen i helgen, då Sofiero hade bjudit in Monty Don till ”Den Stora trädgårdsfesten” för att hålla ett föredrag från scenen. 
Vi var med på pressträffen med honom, några timmar innan hans framträdande.



För er som inte vet vem Monty Don är, så är han en stor trädgårdspersonlighet i England. Ja, i hela trädgårdsvärlden faktiskt. 
Han är programledare för programmet ”Gardeners World” som sänds just nu varje vecka på BBC. Programmet firar 50 års jubileum i år och har under den tiden bara haft fyra programledare.
Sedan 2011 spelas programmen in i hans egen trädgård: Longmeadow i Herefordshire.

Han är även värd för BBC´s program om Chelsea Flower Show, som sänds varje år, 
han skriver trädgårdsböcker och har även varit programledare för flertalet andra TV-serier 
t ex ”Around the World i 80 Gardens” (BBC).

Detta är första gången som Monty är på besök i Sverige. Han berättar att han skäms lite för att han inte har besökt Sverige tidigare. Han upplever oss som kunniga och duktiga trädgårdsmänniskor och skulle gärna få en chans att se fler trädgårdar.

Han har under förmiddagen hunnit med en rundtur på Sofiero och även tittat lite på idérädgårdarna/Show Gardens som byggts upp under ”Den Stora Trädgårdsfesten”, vilka han tyckte var proffsiga. 

Han blev även fascinerad av den parterr som Sofiero har. Den består nämligen av lågt klippt Idegran. Sofiero drabbades hårt av Buxbomsoten 2012, och bytte då ut Buxbomen/Buxus mot Taxus cuspidata ’Nana’. 


Monty, som har drabbats hårt av Buxbomsoten i sin egen trädgård, imponerades av 
Sofiero´s lösning.



Är du intresserad av ”vanliga trädgårdar”?

Ja, definitivt! Men jag är mer intresserad av trädgården och trädgårdsmästaren, än vad jag är av själva plantorna. Jag gillar vad man gör med plantorna i trädgården, säger han. 
Hur de används.

Jag gillar mest att besöka privata trädgårdar. 
När man åker hem till någon, till deras privata trädgård, kommer man ju så nära inpå deras privata sfär och deras liv. 
DET är intressant! Att träffa människan bakom trädgården.
Jag är så intresserad av det, och HUR de har odlat fram sina växter. Drev de upp dem från frön? Varför har de klippt den växten så där? 
Jag får de bästa trädgårdstipsen när jag besöker privata trädgårdar.


Har du några råd eller tips för att få fler att bli intresserade av trädgård?

Ja, mitt bästa råd är att få barn intresserade. 
Från tidig ålder, typ 2-3 år. Då är de nyfikna och tycker att det är spännande och de lär sig fort. 
När de har blivit 11 år, är de helt enkelt inte intresserade längre.
Så ha med dem i trädgården från unga år och låt dem experimentera och testa. 
När deras intresse tryter, måste vi släppa dem och ha tilltro till att de hittar tillbaks till trädgårdsintresset.

Jag ser även ett stort problem i England, med att så många inte har tillgång till en trädgård. 
Vi borde vara oroliga över att unga människor inte får chansen att odla.

Jag anser att kommunerna har ett ansvar att ge alla möjlighet att kunna odla om man vill,
t ex på gemensamhetsytor, kolonier eller bara på sin balkong.

Om man har en yta att odla på, är det viktigt att man odlar det man vill och gillar. 
Man behöver inte vara ett proffs eller en trädgårdsmästare. ”Try to fail”. Det är OK att misslyckas. För det är genom våra misslyckanden som vi lär oss. 


När du besöker Trädgårdsutställningar, så som Chelsea Flower Show, 
hur lägger du då upp ditt besök?

Oj, du får mig att låta organiserad, säger han till Cattis och ler.

När jag jobbar på t ex Chelsea Flower Show (programledare för BBC’s program om utställningen), tycker jag alltid att första dagen är helt fantastisk. Atmosfären, trädgårdarna, folket! 

Därefter är det ytterligare 7 dagar med jobb. Jag ser de dagarna som bara jobb och jag längtar konstant hem till min egen trädgård. Det är den finaste tiden på året (maj) och jag är ”stuck at a bloody Garden Show”, säger han och skrattar.

Men när jag besöker utställningarna brukar jag börja med idéträdgårdarna/Show Gardens. 
Jag scannar snabbt av dem, söker trender etc. Max 5 minuter vid varje trädgård. 
Jag tittar inte så mycket på detaljer, utan går snabbt vidare till nästa. 

När jag sett allihop, återvänder jag och tittar lite noggrannare. Vissa saker är fortfarande intressanta att titta på, under andra varvet, och då frågar jag mig själv, varför? Varför är det intressant? Vad är det som gör att jag gillar detta? 




Har du någon favoritdesigner?

Oj, det har jag inte… men jag har favoritdesigners (pluralis), säger han.
Bl a Fernando Gonzalez, Jacques Wirtz, Andy Sturgeon och många många fler.


Hur hittar du själv inspiration till din egen trädgård?

Jag jagar inte information längre. Jag söker inte inspiration och information på internet, sociala medier etc. Jag har helt enkelt inte tid. 

Jag reser väldigt mycket. Detta är t ex den 57:e resan som jag gör i år. 
Jag reser till alla Flower Shows, så där hittar jag ju så klart inspiration. 
Och jag läser böcker, mycket böcker. 
Och så får jag inspiration från min fru så klart. Vi är oftast oense om vad och hur vi ska göra i trädgården, men vi blir nästan alltid ense till slut, skrattar han.


Har du några hobbys, förutom trädgård?

Haha, på min fritid jobbar jag i trädgården. Jag älskar att vara i trädgården. 
Det är den enda hobby som jag har. 
Trädgården gör mig lycklig och den håller mig hälsosam och mentalt frisk. Det finns inget bättre för sinnet än att gräva och jobba i jorden, och se saker växa upp.

-

Här tar frågestunden slut och vi går alla ut på Sofiero´s vackert dekorerade trappa för en fotosession. 
Vi knäpper alla av en drös med bilder på Monty, som snabbt vimlar vidare för nästa programpunkt. 
Senare på eftermiddagen stod han på scenen och höll ett fantastiskt föredrag.


Eira och Cattis, på Sofiero







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar