Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

onsdag 1 april 2015

Ny kalldrivbänk av gamla fönster från en inglasad balkong - mars 2014

Min fantastiske man har byggt om min ena långa odlingslåda till en drivbänk med skjutbara fönster.
Fönstren fick vi från min far för 1,5 år sedan. De hade han haft på sin inglasade balkong, men när han bytte fönster blev de överflödiga. Sedan dess har de stått i vår carport och samlat löv.
Jag la dem ovanpå odlingslådan för en vecka sedan och bad min man sätta gångjärn på dem... Så att det blev öppningsbara glaslock.
Men min man tänkte annorlunda och återanvände listerna som följde med fönstren och byggde den här till mig.
Alltihopa lutar mot söder, så det blir full sol. Fönstren går att skjuta upp i sidled.
Sen åkte han och inhandlade en droppbevattningsslang från Gardena (typ 200:- på Hornbach) och en termometer. Det blev direkt 20 grader skuggan i drivbänken. 
Dessutom hade han med sig flera säckar med kogödsel. Nu ska det odlas!
 När droppslangen var "utringlad" i bädden, borrade han ett hål och trädde ut kopplingsdonen. Sen var det bara att koppla på den vanliga trädgårdsslangen och vrida på kranen. Det finns timer att sätta på vattenutkastaren, om man vill slippa momentet att öppna kranen.
Den bortre gaveln som vetter mot öster fick en täckt sida och den andra mot väster fick en plexiglasskiva.
Nu ska jag så tidiga grönsaker såsom Morot (primörer), sallad, rädisor m m.
Sen ska busktomaterna, chilin och paprikan (och sallad etc) bo här. Efter primörerna är skördade dvs.



Drivbänken – våren 2014


JIPPIE! Nu tittar sparrisen upp ur jorden. Visst är det tidigt, men så står den i min nybyggda kallbänk och har det gott och skönt. Ca 18 grader är det nu på dagarna därinne.
Långbänken har jag haft i några år och sparrisen har alltid stått här, men nu när den fick lite fönster och tak vaknade de små liven till liv extra tidigt!
Mums!

Drivbänken, hur det gick med sommarens tomatodling – sep 2014

Tidigare i år byggde min man en lång drivbänk till mig med skjutdörrar i glas. Vi hade fått gamla fönsterpartier från en inglasad balkong, med glidlister.

Alla rutorna i bänken är vända mot söder och i somras blev det här mitt tomathus. Och tomater blev det, kan jag lova. Mängder. Jag skördade de sista i november, så vi hade en daglig skörd mellan juli-november.
Vattningen blev enkel tack vare den smala droppslangen som ligger i lådan. Sen köpte jag en enklare vattendator/timer, som jag kopplade på vattenutkastaren. Den ställdes in på 1 timmes droppbevattning på seneftermiddagen, varje dag. Kopplade även på en vattenspridare till resten av köksträdgården och på så sätt blev allt vattnat varje dag, helt automatiskt.
 
Längst fram i lådan är det lågt i tak, så där strödde jag ut lite Basilikafrön. Och de gillade den varma fuktiga miljön och växte med en rasande fart. Jorden täckte jag med färskt gräsklipp då och då. Bra näring och det gjorde att de tunga tomaterna inte låg direkt mot jorden.
Det blev snabbt varmt i lådan, så jag fick ha öppet varje dag. På kvällen stängde jag till igen för att behålla värmen därinne. 
Man får hålla sig till busktomater, eller låga sorter om man ska odla tomater i en sådan här  drivbänk, men det var bara kul att kunna prova många olika små sorter.
Barnens absoluta favorit var den lilla gula pärontomaten. Den hann nästan aldrig hamna på tallrikarna, utan åkte i munnarna direkt ute vid lådan.

Om man inte vill ha ett stort växthus, utan något nättare, kan jag varmt rekommendera att bygga en sådan här drivbänk.


Nästa år tänker jag sätta wire på väggen med lite distans och leda in de lite högre skotten därunder och sedan längs med. Spaljera dem helt enkelt. Tror det blir enklare att plocka blad då och det kommer att ge tomaterna max exponering för solen.

3 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk grej! Dessutom härligt att se att din man inte bara byggde praktiskt, utan gjorde det så snyggt som möjligt också! En sådan drivbänk skulle jag också vilja ha :-)
    Ha en skön påsk!
    Elin

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Ser jättefina ut och jag funderar på att bygga något liknande. Jag undrar vilka mått fönstrena har och även vilka mått som er konstruktion har. Och så undrar jag också om det fanns en tanke att använda pallkragar som underrede och sätta fönstren på dem genom att bygga en form av "huv". Känns som om skjutbara fönster på en odlingsbänk är en riktigt bra grej. Smart kille din man!

    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      tack för fina ord om "tomathuset" som vi numera kallar det för ;-)

      Först, botten är inte gjord av pallkragar. De hade absolut inte klarat av tyngden från fönstren. Botten och hela konstruktionen är byggd av 2" tjocka tryckimpregnerade reglar.
      Måtten på lådan är helt anpassat efter de skjutfönster och lister som vi fick, så ska du bygga en liknande, utgå från de skjutfönster och lister du kommer över. Tänk på att du ev. vill att fönstren ska överlappa varandra lite.
      Tyngden från fönstren kommer med tiden att pressa ut lådan (och fönstren trilla ner) om du inte bygger stag eller liknande som håller ihop det hela, så att sidorna inte kan utvidgas. Vi har satt kraftig Wire (2 st) med wirelås, som håller ihop det. Och det har funkat bra.
      Insidan har vi klätt med armerad presenning, men botten är öppen mot marken.

      Ibland är fönstren tröga och tunga att flytta, det har ju lite med årstid och fuktigheten att göra. Det är inte helt optimalt att sätta skjutglasfönster så här. Men om jag jämför med att ha öppningsbara fönster över lådor, är detta helt klart att föredra. Behöver inte oroa mig om de är öppna när det börjar storma etc. De håller. Och vinklingen mot söder gör att lådan värms upp väldigt snabbt när solen skiner.

      Stort lycka till med ditt bygge, Eira

      Radera