Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

onsdag 11 mars 2020

Så får du bort det svarta på trädäcket. Enkelt, billigt och miljövänligt!


Efter en 6 månader lång höst här i Skåne, har våra trädäck blivit både svarta och gröna.
Och det sitter hårt. 

Jag har tidigare skrivit att det gröna blir man enkelt av med med hjälp av ogräsättika, https://cattisocheira.blogspot.com/2015/04/sa-har-far-du-bort-grona-alger-fran.html
det är det absolut bästa för att ta bort grönalgerna! De dör av den sura ärtikan.

Dock, det svarta hårda inbeckade ”möget” hjälper inte ättikan mot. 
Men, på ett billigt, miljövänligt och snabbt sätt, utan att använda kemikalier, högtryckstvätt etc. kan den hårda smutsen tas bort.

Det var faktiskt Cattis mamma som tipsade om detta för två år sedan, men jag har inte provat det förrän nu. Och wow! Det funkar verkligen! Tack, Eva!!!
Se bilderna ovan, det är 5 dagar mellan bilderna.

Det du behöver:
- Mjuk sopborste
- Bred spann (där borsten kommer ner)
- Vatten
- Grönsåpa (det går även bra med diskmedel)
- Bikarbonat (löser upp smutsen)

Så här gör du:
Fyll upp vatten i spannen, häll i grönsåpa (följ rekommenderad dos på flaskan) och häll i ca 100 g bikarbonat. Rör om så att allt blandas ihop.




Borsta ut blandningen rikligt över hela däcket.
Det ska vara helt indränkt.

När du gått över hela däcket, gå gärna tillbaks till där du började. Om medlet börjat torka in, lägg på mer, alternativt lite vatten. På svåra ställen – där det varit svart länge – lägg på ännu mer.






Efter ett tag ser du hur smutsen börjar lossna och lösas upp. Jag lägger på lite vatten (fuktar det hela lite) och borstar med borsten för att borsta upp det svåraste.






När medlet verkat någon/några timmar, spolar jag bort all smuts med vattenslangen.

Redigerad 2021-04-19
Jag har i år testat att lägga ut blandningen med en svabb och dränkt in däcket. Inte skrubbat och skurat utan bara låtit det vara och sedan låtit väder och vind göra jobbet med att spola bort smutsen.  

Efter ett par veckor har väder och vind gjort jobbet och däcket blir lika superfint.

Enklare, snabbare... Men man får vänta lite på resultatet ;-)

 






Dagen efter har däcket börjat torka och det är stor skillnad.

Två dagar senare ser mitt tidigare svarta smutsiga trädäck ut så här :-D

Om man ser att det fortfarande är lite svart någonstans, kan man med fördel lägga på ny blandning igen. 

Blir det grönt? Rolla däcket med ogräsättika och låt torka. Då försvinner det gröna direkt.
Själv ska jag rolla mitt nu trärena däck med ogräsättika om ca 1 v.





Ljust och snyggt, allt det svarta är borta.

Ytan är mjuk och slät (såpan har gjort det), till skillnad mot om man kört högtryckstvätt, då man bara ruggar upp ytan och drar upp flisor i däcket.

Såpa och bikarbonat är billiga och miljövänliga medel, som man oftast har hemma.
Detta är mitt favoritsätt att rengöra trädäck.

Du kan som sagt med fördel rolla däcket med ogräsättika någon vecka senare. Då dör alla grönalger och det håller sig hyfsat grönfritt (5-6 månader) ett bra tag därefter.




Testade att tvätta mitt 19 år gamla lärkträdäck, som varit svart runt matbordet i många år. Det har varit så svårt att få bort, men detta funkade.

Jag gjorde först en dag, sen upprepade jag ett par dagar senare, då det satt väldigt hårt på vissa ställen.

Men se så fint det blev. Nu ska det rollas med ogräsättika så att algerna inte hittar tillbaks direkt.






Så här lägger du på ogräsättika på ditt trädäck 

Detta dödar grönalgerna och håller dem borta ett tag. 
Jag gör detta en gång på våren och en gång på hösten. Klicka här!











4 kommentarer:

  1. Tack för informationen, ska testa detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      vad kul. I år gjorde jag "latmansmetoden".
      Dvs svabbade ut medlet och dränkte in däcket helt och bara lät det vara. Efter några veckor var täcket trävitt, väder och vind hade spolat bort smutsen. På något ställe där det var helsvart, fick jag lägga på medel en gång till, och då försvann även det.

      Lycka till, Eira

      Radera
  2. Kan man olja in trallen efteråt?
    Liz

    SvaraRadera
  3. jag använde trå-silikatimpregnering från Rusta - sen dess slipper jag skrubba över huvud taget o däcket håller 10 år längre

    SvaraRadera