Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

torsdag 6 september 2012

Ett litet inlägg om ingenting och ändå en del...

Barnens sovrum har den absolut bästa utsikten. Detta är utsikten från deras ena fönster. Kanske en altandörr här i framtiden? Spireorna i förgrunden behöver få en sista klippning, nu är de lite ruffsiga. Jag klipper dem flera gånger varje säsong så att de behåller bollformen.

Mitt lilla Blåregnsträd hade massor av blommor i somras. Dags att klippa in det nu så att jag får fin blomning nästa år. Jag klipper in det ganska hårt i aug-sept.
Älskar de friskt gröna bladen.
Strandveronicorna är jag dock besviken på. Samtidigt som de blommar vissnar bladen ner. Ser så skräpigt ut. Ska göra om denna rabatten lite, ut med Veronicorna!!!

Clematis 'Summer Snow' blommar hela sommaren och sensommaren igenom. En stor Clematisfavorit! I mars klipper jag ner den totalt, det blir bara små stubbar kvar och nu ser den ut så här! Ser ni hur den växer ut i Bambun?

 Clematisen klättrar t o m ner i dammen och fortsätter sin färd där. Den har som sagt även bildat "hår" till den ena Bambun. Gillar när växterna tar lite egna beslut!

Jag gillar buskar. Cattis och jag ritar ofta in buskar med fina blad. Buskarna skapar ju väggarna i trägården och det är lätt att glömma bort dem. Här ses 4 buskar. Jag beskär dem allihopa så att de blir täta och får fint bladverk.
Längst bak tv. Bondsyren, Gulbladig doftschersmin, Forsythia och så underbara Physocarpus 'Diabolo'.
Diabolon får snabbt vedartade stammar men de nya årsskotten är mörkröda. Jag tar bort några av de mest vedartade grenarna varje vår så att jag får nya vackra skott.
 
Min Hostarabatt/lund.
På våren är denna lite skuggiga rabatt full av vårlökar och vårblommande växter. På sommaren tar Hostorna och Ormbunkarna över. I bakgrunden olika Bambusorter och så en 'Diabolo'.
Hostan i förgrunden står en 'Sum and Substance' som får blad stora som elefantöron.

Köksträdgården har verkligen levererat i år. Sockerärtplantan flämtar nu på sista andetaget och ska rivas upp. Planterar nog lite sallad där. Här nere i södern hinner man med en ny skörd sallad om man sår nu. Märgärtorna skördar jag av varje dag och under det vita fiberdukstaket växer tomaterna!

Runt min studio/ateljé ska det byggas trädäck, men det blir nästa år. Dock behövdes en tillfällig trappa, för det är ett stort kliv upp. Tur man har en händig man. Han designade denna och byggde den av spillvirke som vi hade hemma. Nästa vår har den grånat snyggt. När trädäcket är på plats får vi hita en ny plats till trappan. Kanske en scen till barnen någonstans?
Sommarens favorit är Sommarljus som ju blommar oavbrutet hela sommaren. I år fick den en ny kompis i form av en Palm. Just denna palmen är väldigt tålig och klarar både blåst och regn. Kan överleva på friland, så jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra till vintern. Antingen hamnar den i min ateljé eller planterar jag ut den...  
Utsikten från barnens ena fönster igen. Clematisen tv. är en Skogsclematis. Den gallrar jag i varje vår, men klipper inte ner. Den har mindre blommor är Summer Snow, men blir om möjligt ännu större. 
Solbruden blommar villigt varje sensommar. Här i kombination med Strålrudbeckia, röd Berberis och Rosmarinvide. Berberisen blir en vacker bakgrund med sitt mörka bladverk.

Solbrud igen. Här har den fått Kransveronica som sällskap.

Solbruden och Strålrudbeckian är fina ihop.

En liten vybild upp mot huset. Murgrönan växer frodigt i rabatterna och klättrar upp på spaljén. Dock skadas den delen som klättrar uppåt varje vinter. Men det kommer nya blad igen på sommaren så det gör inte så mycket. Och i rabatten är den underbar som marktäckare, vintergrön och frodig.

Verbenan har fått sällskap i form av målade bambupinnar. Lätt att göra för den som vill ha lite "pynt i rabatten". Prova, det kan lyfta en hel rabatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar