Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 14 september 2012

Skapa rum och möblera trädgården!

Man kan skapa små minirum i trädgården på ett enkelt sätt. Skapa väggar med hjälp av växter och befintliga husväggar/staket/plank.
Gräv upp en bit gräsmatta och anlägg en ny rabatt och fyll den med yviga buskar.

Här har jag använt mig av Bambu Phyllostachys 'Nigra'. Jag grävde en rabatt i vinkel mot husfasaden. 4 meter ifrån grävde jag ytterligare en rabatt, även den i vinkel från fasaden. Här stack jag ner stödpinnar till träd, flera stycken, och målade dem knallröda. Sen flyttade jag hit två Forsythiabuskar som var fullvuxna och klippte in dem hårt så att de bildar en smal vägg.
Och voila´ har jag skapat ett nytt rum i trädgården med hög mysfaktor.

Här syns Bambun från en annan vinkel. Jag passade även på att måla två av bambuns döda stammar knallröda.

Invid planket byggde jag och mannen i huset ett vägghängt bord som jag målade i grått och vitt. Vi byggde det av spillbitar som vi hade så det är både smala och tjocka brädor. Och bordet fick på så sätt karaktär. Det byggdes på 30 minuter och målades på 30 minuter och kostade 0:-
Ett enkelt och billigt sätt att förnya trädgården.
Här tänker jag ha arrangemang som passar för säsongen. Bordet passerar man när man går till min ateljé/studio, så det är en fin plats att pynta.
En annan bra plats för ett sådant här bord är nära entrén.
Idag fylldes en kruka med Luktärter och murgröna. 
Mmmm... De doftar barndom tycker jag! Luktärter och Kaprifol är min barndoms blomsterdoft. 
Man kan skapa dolda rum i trädgården genom att inte ha rabatterna längs med tomtgränsen. Anlägg istället en rabatt tvärs över hela tomten. På mitten alltså. Och så en gång igenom den som leder dig in i nästa trägårdsavdelning. Då kan du ha det riktigt fint på framsidan av rabatten och bakom kan du ha röran. Eller har du köksträdgården bakom. Eller varför inte en hemlig loungehörna med soffgrupp och pergola? Eller en damm? Eller en djungel?

Bakom denna rabatten finns en gräsmatta och lekhörna för barnen.
 
Palmliljan, Yucca Filamentosa, är sagolikt vacker även när den inte blommar. Friskt gröna (och vintergröna) blad. Min står i kruka men jag bäddar in den i bubbelplast på vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar