Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 3 december 2013

December sätter färgen

Stormen Simone skakade av alla höstlöv från träden och buskarna förra månaden, men lyckligtvis har trädgården fortfarande färg. Allt vintergrönt lyser friskt och frodigt och November-Astern blommar ännu. Avenbokens vissna bronsfärgade löv sitter stadigt hela vintern. 
Bollthuja 'Danica' är en fantastisk vintergrön boll. Frisk och tålig och växer bollformat helt av sig själv. Jag är lycklig över mina exemplar. Benved och Buxbom i bakgrunden.
Brun häck och grön rabatt. I rabattten sätter Vinca Minor, Murgröna och Bened vinterfärgerna. Sommartid är det fullt av perenner här med.
Mina vintergröna nyplanterade Carex fick sig en rejäl omruskning i stormen, men är ändå fina och gröna.
I den nya rabatten satsade jag stort på vintergrönt. Den här rabatten ser jag varje dag på väg till mitt jobb (min studio på tomten) så det var viktigt för mig att det skulle finnas färg även den mörka halvan av året. Bollthuja, rödbladig Alunrot, Murgröna och Lingontry är  alla vintergröna. Lammöronen brukar behålla bladen och Jätteverbenan brukar vara grön tills snön och kylan kommer på riktigt. 
Snyft. Nu har de gett upp. Mina Sofieromargueriter. Vi hade -5 grader och då var det kört för deras del. Den går ju att vinterförvara och jag lekte med tanken att gräva upp dem och plantera om och klippa ner... Men jag har ingen bra plats att övervintra dem. Så jag får väl köpa nya nästa vår.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin stomme du har i din trädgård./Merja

    SvaraRadera
  2. Ja, även vintertid är det härligt om man kan tycka att ens trädgård är vacker! Avenboken är så fin i sin vissenhet.Tack för trevlig bloggkurs!

    SvaraRadera