Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 22 november 2019

Gör eget chilipulver/chiliflakes av sommarens torkade chiliskörd


Jag odlar oftast chili i mitt kallväxthus på sommaren. Jag brukar odla en liten röd chili som heter Apache (Capsicum annuum 'Apache'), som blommar och ger frukt hela sommaren, långt in på hösten. Och i år blev det en riktigt bra skörd.
Denna kan bli ganska stark och det är omöjligt att hinna använda all chili medans den är färsk.


Jag trär upp dem färska på en lång sytråd och hänger sedan varmt och torrt för att torka.
När de är helt torra (detta tar några veckor till månader), skär jag av stjälkarna och lägger dem (med frö och allt) i en matberedare.




Man måste titta noga inne i varje chili. Tyvärr kan vissa ha möglat under torkningsprocessen, och du vill absolut inte få med en chili som har möglat i ditt chilipulver. På bilden syns en chili full med mögel. 


När alla stjälkarna är borta, kör jag dem i en matberedare. OBS! Jag gör detta under spisfläkten, som står på högsta styrka. Detta eftersom det yr chilidamm i luften när de mixas (locket på min matberedare håller inte helt tätt), och det har resulterat tidigare år i enorma hostattacker och rinnande svidande ögon. 


När du lyfter på locket, öppna det så att chilidammet ryker bort från dig, så du inte får det i ansiktet. Det blir extremt koncentrerat med så mycket nykrossad torkad chili, så undvik att andas in det.


Så här ser mitt chilipulver/chiliflakes ut när jag har kört det i matberedaren. Vill du ha ännu finare flakes, kör det några varv till i en mixer eller matberedare. Du kan även krossa med en mortel.


Nu är det bara att fylla på i en burk.

Jag hade flera hundra torkade chilis, och det blir inte så mycket "kvar" när de är torkade och krossade så här. Men, denna sorten är riktigt stark och det räcker med några ynka flakes i en stor gryta, för att den ska bli stark.
Denna laddningen räcker i ett år. Jag har precis gjort slut på fjolårets.

I den gröna burken syns Fransk Dragon. Den är egenodlad, skördad i augusti
och upphängd att torka i ett varmt rum (inte i solen för då blir den grå i färgen).
När den är helt torr, repar jag av alla de torra bladen, krossar i matberedaren/mixern
och häller på burk.
 

2 kommentarer:

  1. Detta måste jag testa! Bra tips!
    Kram från ett grått Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      vad kul :-D
      Jag gör liknande med många kryddor och örter. Dvs. torkar dem där det är varmt och mörkt och krossar sen i matberedaren och fyller i burkar.
      Bästa kryddan. Inga tillsatser, bara krydda.

      Ett år gjorde jag chili-vitlökssalt. Då mixade jag grovsalt, torkad chili samt en drös vitlöksklyftor och körde i matberedaren. Detta blev som en kletig pasta, som jag bredde ut på bakplåt och torkade i ugnen på 50 grader med halvöppen lucka. Fläkten på högsta läget, det luktar starkt i hela huset ;-)
      När det var helt torrt körde jag det i matberedaren/mixern igen. Därefter strödde jag ut på en plåt och ställde för att ytterligare torka några dagar (får ju inte vara någon som helst fukt kvar när det hälls på burkar.
      Lycka till!

      Hälsningar från ett gråmulet Helsingborg

      Radera