Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 28 september 2012

Eget Örtsalt – Persillade

Nu har det regnat i snart två veckor och jag har knappt varit i trädgården alls.
Men, igår skördade jag i alla fall lite persilja och dill. För nu är det dags för stora tillverkningen av mitt eget örtsalt, med Persillade-touch.

Jag använder mig av dill, persilja, vitlök och salt. Ibland slänger jag med en chili (med kärnor) om jag har någon hemma.
 
Ner med kryddorna och vitlöksklyftorna i mixern och kör runt så att allt blir hackat. Mixern fick jag av mina föräldrar när jag flyttade hemifrån för 20 år sedan, och den håller ännu. Helt otroligt! Speciellt eftersom vi har använt den 3-4 ggr/vecka sedan dess.
När kryddorna är mixade öser jag i ett paket kvarnsalt.
 
Nu har allt mixats ihop till en blöt gegga. Denna häller jag i en braspanna och sätter in i ugnen för att torka i ca 50°. Har du tid på dig kan du sätta pannan där det är varmt och soligt istället. Tvättstugan när du torktumlar, eller när du har lagat middag kan du sätta in den i ugnen på eftervärmen.
Det måste hur som helst bli helt torrt!

När det har torkat maler jag det så att det blir till ett fint salt. Själv kör jag det kvickt och lätt i en kaffevarn som jag bara använder till kryddorna. Det går bra med vilken kvarn/mal som helst.

När det är färdigmalt åker det tillbaks i braspannan igen, för att torka ytterligare någon dag. Det måste vara helt torrt innan man häller det på burkar.

Sen har man det roliga kvar. Att fylla små söta kryddburkar. Jag brukar ge bort några i present till nära och kära och resten använder vi under hela vintern.
Man kan naturligtvis prova sig fram med vilka kryddor man vill, men det här är en säker kombination. Mums!

1 kommentar:

  1. Jättebra recept äntligen tack Cattis&Eira

    Med vänlig hälsning
    Per-Erik (alias) ”Pralen” Lund

    SvaraRadera