Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

fredag 12 oktober 2012

Hösten blommar

Trots två frostnätter blommar det fortfarande för fullt i trädgården. Och visst är det härligt med höstfärger? Med det menar jag inte alla röda och gula blad, utan alla blommande perenner och andra växter som fortfarande bekänner färg.
Ovan är en Höstglöd som jag har planterat i ett litet fat vid entrén. Den lyser upp så fint med sina cerise blommor.
Aster har jag i lite olika varianter runt om i trädgården. Kan inte namnen, då de här är sorter som jag har fått från olika håll. Den här cerise gillar jag skarpt, tyvärr står den planterad på ett alltför skuggigt läge och växer dåligt. Ska flytta fram den i solen så att jag kan njuta mer av den. 
En annan Aster som växer på lite olika håll i trädgården. Bedårande söt.

Murgrönan blommar med oansenliga blommor. Lavendeln blommar om nu med enstaka blommor.

Murgrönans blommor i närbild.

Min favorit, Verbena Bonariensis, är även fjärilarnas och binas favorit. Det surrar och fladdras och dricks nektar som bara den. Här är det en Amiralfjäril som njuter en stund.


Ingen Höst utan Kärleksört. Eftersom jag älskar färger har jag såklart en riktigt Cerise variant.

Lavendeln som blommar om.

Miscanthus blommar med sina fina vippor. Och grannens blommar den med. Ser ni Glanskörsbäret hos grannen. Barken lyser nu i höstsolen. Underbart!

Pelargonerna blommar in i det sista. Nu knipsar jag inte längre utan låter det vissna få sitta kvar. Vackert det med.

Strålrudbeckian har blommat ända sedan i augusti. Och när kronbladen trillar av är den vacker ändå, med sin svarta knopp. Snygg i blomsterarrangemang.

Yuccan har ju blommat över för länge sedan nu, men är så fin och frisk i färgen att den får vara med här ändå.

2 kommentarer:

  1. Fina färger! Där kom din murgrönebuske med - jag måste testa detta med att ta skott från de blommande skotten. Hade varit roligt med en murgrönebuske.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt med blommor som trotsar de allt kyligare dagarna! Här i södra Halland hade vi dock fem minusgrader för några dagar sedan och det tog kål på det mesta av blommorna (utom kärleksörten och mina höstplanterade krukor) ... Har lagt lite kung Bore bilder på min blogg ... brr, trodde inte han skulle dyka upp så tidigt!

    SvaraRadera