Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

torsdag 29 september 2016

Stamma upp din Bambu för ett luftigare intryck

Det är ganska enkelt att stamma upp en Bambu. Men det tar lite tid.
Jag har en Phyllostachys Nigra 'Boryana', som står planterad ner i trädäcket, som en avskiljare mellan uteplatserna.
Den står planterad ner i en tjock plastlåda med dräneringshål. Denna sortens Bambu sprider sig nämligen enormt mycket med utlöpare.

' Nigra Boryana' får svartbruna fläckar på en grön stam. Köpte den som en ren 'Nigra' dvs sorten som har helt svarta stammar. Men efter något år insåg jag det tyvärr var en 'Nigra Boryana', som blir fläckig på stammen i stället för helt svart. Nåväl. Nu står den där.
Man får ta sekatören till hjälp och sen klippa bort alla blad nertill.
Jag tycker att det är snyggt med löv nertill med, men i just det här fallet blev bambun för buskig och tog stor plats. Nu blev det luftigt och man ser de fina stammarna bättre.

Det har varit en lång torkperiod här i Nordvästra Skåne, och en Bambu som står planterad så här kräver att man vattnar den. Jag har inte hunnit med riktigt. Därför har den lite gula löv. Men nu har den fått lite vatten och lite Höstgödsel, så snart är den fin igen.

2 kommentarer:

  1. Så snyggt och luftigt intryck det blev när bambun blev uppstammad !
    I förra inlägget kan man ju inte tro att det är samma trädgård - vilken skillnad !
    Här är det också väldigt torrt och de senaste dagarnas regnväder har varit så välkommet. Mycket som har torkat hos mig - man orkar inte tills slut vattna överallt.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Jag som är en hejare på att stamma upp både det ena och det andra i trädgården. Inte har jag testat att göra det med Bambun. Inte ännu i alla fall.... ;)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera