Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

tisdag 10 augusti 2021

Skärmväggar och dekorskärmar - placeringstips

 

Skärmväggar och dekorskärmar – tips på hur du kan använda dem

Jag har genom åren ritat in en del skärmväggar i trädgårdar som jag har designat. De är väldigt användbara och de finns i lite olika material och i en uppsjö av mönster.

Jag har själv beställt tre stycken till min egen trädgård och tänkte visa lite med hjälp av dem, hur de går att placera. Det finns så klart otroligt många fler användningsområden än vad jag visar här, men kanske kan detta fungera som inspiration.

Mina skärmar kommer från Fasaddekor som ligger i Skånska Höör

Det jag gillar med just skärmar från Fasaddekor.se är att de dels tillverkas i Höör (och skeppas alltså inte från t ex Asien), de är rejält stora (1x2 meter), de finns i många olika material (corten, galvad, rostfritt, koppar samt mässing) och sen har de en uppsjö av mönster att välja bland.

Själv valde jag Corten så de kommer alltså få en vacker rostig yta inom kort. Jag var lite sugen på rostfritt med, men till slut blev det ändå corten eftersom det kommer att matcha bäst i just vår trädgård.

Dekorskärm på fasad

En stor husfasad utan fönster eller med bara ett enda litet fönster, kan se lite trist ut. Speciellt om man placerar en uteplats där. Då kan man hänga upp några skärmar med distanser på fasaden och helt plötsligt får fasaden liv. Placerar man dessutom belysning lite strategiskt, har den trista fasaden förvandlats till en områdets häftigaste yta.

Man kan även spika t ex en svartmålad träkant runt om (som en ram) och vips har du fått en stor utomhustavla på väggen.

En trist fasad får snabbt liv med hjälp av skärmväggar

Skärm placerad på fasad

Dekorskärm som en grind

Skärmarna är rejält tunga så ska man använda den som en grind behöver man bygga en stadig ram med bra upphängning. Men läckert blir det.

Bygg en läcker grind som t ex hunden kan se ut genom

Grind

Grind
 

Dekorskärm som avdelare i trädgården eller uteplatsen

Man kan sätta skärmar som avdelare för att skapa rumsindelning i trädgården. Eller som en del i ett staket. Man kan få dem levererade färdigmonterade på stolpar vilket förenklar monteringen om man ska ha dem fristående.


Avdelare vid uteplats


Avdelare vid uteplats


Avdelare vid uteplats

Dekorskärm som ett fönster eller staket

Här har jag placerat skärmen liggande i en öppning. Man kan t ex även placera en skärm liggandes som en del i ett staket. Jag ritade in ett sådant staket till en kund i våras (illustration nedan) och det blir ett unik och roligt staket.

Vår upphöjda dagbädd fick en genomsiktlig vägg vilket gör ytan väldigt ombonad om omsluten.


Exempel på hur man kan bygga in dekorskärmar i ett staket. Design ©Eira Fogelberg


Dekorskärm runt soptunnorna

Varför inte använda en skärm (liggandes) som en frontsida för att dölja de fula soptunnorna? Man kan bygga stommen i virke och bygga in skärmen. Eller kanske bocka plåten för att få en snygg vinkel?

 
Som tak i en pergola

En tanke jag lekt med är att rita in skärmar som ett pergolatak. 

Bara tänk vilken vacker skugga som kommer att bildas! Viktigt om man ska ha dem i taket är ju att allt byggs superstabilt så att de ligger stadigt och att det inte finns det minska risk för att konstruktionen inte ska hålla dem uppe. För plåtarna är tunga. Men vilket snyggt pergolatak det kan bli.

 
Var hamnade mina skärmar till slut då?

Jo, de hamnade på min studio. Den är en mörkgrå ”låda” som behövde lite styling. När de levererades i juni var de stålgrå, men nu har de har så smått börjat rosta vackert och skapa kontrast mot väggen. Om några månader kommer de att vara ännu mer roströda.

En skärm placerades på min studios framsida


De andra två pryder långsidan på studion.


Hoppas att jag gett lite inspiration till hur man kan använda sig av dekorskärmar/skärmväggar i sin trädgård/uteplats.

Modellen på mina skärmar är "Innsbruck"  Fasaddekor.se 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar