Slide

Vi designar din drömträdgård. Kontakta oss
Drömmer du om en mysigare uteplats? Vi hjälper dig att förverkliga dina drömmars trädgård
Du kan boka oss för ett par timmars konsultation (eller för att rita hela din trädgård)
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt
Radhusträdgård i Bjuv som vi designat.
Vi kan även rita om din befintliga uteplats för att göra den mysigare eller för att styla om den helt

Sök bland alla inläggen

.
.
.
.

Summa sidvisningar

Veckans mest lästa inlägg!

torsdag 29 september 2022

Ta hand om din chiliskörd. Gör chiliflakes, chilipulver, chillikrydda

 


Jag odlar oftast chili i mitt kallväxthus på sommaren och det är omöjligt att hinna använda all chili medan den fortfarande är färsk.

Jag trär upp dem färska på en lång sytråd och hänger sedan varmt och torrt för att torka.



När de är helt torra (detta tar några veckor till månader beroende på hur köttig de är), skär jag av stjälkarna och lägger dem (med frö) i en matberedare.


Man måste titta noga inne i varje chili. Tyvärr kan vissa ha möglat under torkningsprocessen, och du vill absolut inte få med en chili som har möglat i ditt chilipulver. På bilden syns en chili full med mögel. 


När alla stjälkarna är borta, kör jag dem i en matberedare. OBS! Jag gör detta under spisfläkten, som står på högsta styrka. Detta eftersom det yr chilidamm i luften när de mixas (locket på min matberedare håller inte helt tätt), och det har resulterat tidigare år i enorma hostattacker och rinnande svidande ögon. Munskydd och skyddsglasögon är inte dumt att använda. Speciellt om du odlat en start sort.


När du lyfter på locket, öppna det så att chilidammet ryker bort från dig, så du inte får det i ansiktet. Det blir extremt koncentrerat med så mycket nykrossad torkad chili, så undvik att andas in det.


Så här ser mitt chilipulver/chiliflakes ut när jag har kört det i matberedaren. Vill du ha ett oulver istället, kör det några varv en mixer. Du kan även krossa med en mortel, men det tar lite tid.


Nu är det bara att fylla på i en burk.
   

Jag hade flera hundra torkade chilis, och det blir inte så mycket "kvar" när de är torkade och krossade så här. Men, denna sorten är riktigt stark och det räcker med några ynka flakes i en stor gryta, för att den ska bli stark.
Denna laddningen räcker i ett år. Jag har precis gjort slut på fjolårets.

I den gröna burken syns Fransk Dragon. Den är egenodlad, skördad i augusti
och upphängd att torka i ett varmt rum (inte i solen för då blir den grå i färgen).
När den är helt torr, repar jag av alla de torra bladen, krossar i matberedaren/mixern
och häller på burk.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar